Ga verder naar de inhoud

De campagne in de media

Op 26 april 2022 werd de Kom Uit Je Kop campagne gelanceerd in Vlaanderen. De campagne werd breed opgepikt door verschillende kanalen. In het overzicht hieronder lees en beluister je wat er allemaal over de campagne verscheen in de (sociale) media.

Geschreven pers

Artikelen waarin verschillende getuigen aan het woord kwamen over hun parcours naar hulpverlening, genderstereotypen en donkere gedachten, met omkadering van Professor Gwendolyn Portzky:

Er verschenen ook online artikelen bij

Sociale media

  • Op sociale media haalde de campagne de eerste dag een enorm bereik. Betrokken partners deelden de campagne op verschillende kanalen (twitter, facebook, instagram) en sommige organisaties verankerden de campagne ook op hun website. Bijzonder zichtbare acties waren bijvoorbeeld die van de voetbalploeg Beerschot, de mutualiteiten, Voka, Vivel, Té Gek, Teleonthaal, verschillende politiezones, Rosa VZW, de Boerenbond Boeren op een kruispunt, Ups-and-downs VZW, çavaria,…

Radio en televisie

Radio

  • De dag van lancering werd de campagne onder andere opgepikt door Radio 2 en Bruzz.
  • Het programma De Wereld Van Sofie op Radio 1 gebruikte de campagne als kapstok en zocht verschillende mannen op om over hun mentale gezondheid te praten.
  • Studio Brussel gaf extra aandacht aan de campagne door getuige Ivo uit te nodigen tijdens het programma van Flo Windey. Ivo kon muzieknummers kiezen en tussen de nummers door werd er over de thematiek van de campagne gepraat. Ivo koos vaak voor nummers waarin kwetsbaarheid en openheid een belangrijke rol spelen.
  • MNM werkte het thema van de campagne verder uit en interviewde een man die een suïcidaal proces doormaakte aan het woord in hun programma Generation M.

Televisie

De campagne verscheen op 26 april op TV Limburg. Daarnaast maakte het VRT Journaal een reportage waarin directrice Gwendolyn Portzky en getuige Patrick aan het woord kwamen.