Ga verder naar de inhoud

Hoe ga ik het gesprek aan?

Het kan moeilijk zijn om uit te komen voor je gevoelens of donkere gedachten. Hier vind je tips over hoe je het gesprek kan aangaan.

Matt walsh t Vkd Gt Ee2 C4 unsplash

Wie en wat?

  • Denk na over wat je nodig hebt en wie je hiervoor kan inschakelen. Wil je erover praten? Zoek je iemand om samen dingen mee te doen? Zoek je iemand die je informatie kan geven? Misschien zijn er verschillende mensen waar je beroep op kan doen voor de verschillende zaken die je nodig hebt.
  • Praat erover met iemand die je vertrouwt en waarvan je denkt dat die de situatie serieus zal nemen, bijvoorbeeld je partner, een vriend, een familielid, een collega, iemand waarvan je weet dat die mentale moeilijkheden heeft gehad, je huisarts of een andere hulpverlener.

Hoe?

  • Praat er rustig en open over. Het gesprek dient niet perfect te zijn, het belangrijkste is dat je het gesprek start, probeer dit te doen op een moment dat je je comfortabel voelt, bijvoorbeeld tijdens een wandeling, een koffiepauze, een game avond of een sportactiviteit. Er bestaat geen juist of fout in hoe je het gesprek start, doe wat comfortabel is voor jou.
  • Probeer je niet anders voor te doen dan je bent of hoe je je voelt en wees eerlijk.
  • Bereid je voor op verschillende mogelijke reacties. Wanneer je jezelf open stelt, reageren de meeste mensen met respect, maar soms reageert niet iedereen op een behulpzame manier. Als je niet direct de ondersteuning vindt die je nodig hebt, is het belangrijk om niet afgeschrikt te worden en verder te zoeken naar de juiste ondersteuning.
Mannen praten bankje

Gesprek starten

Er zijn verschillende manieren om het gesprek te starten, enkele suggesties:

  • ‘Ik ga echt door een moeilijke periode en zou dat eens willen bespreken.’
  • ‘Ik voel mij de laatste tijd gestresseerd en zou wat hulp kunnen gebruiken.’
  • ‘Ik ga door een lastige periode en voel mij niet goed. Kan ik hierover met jou praten?’
  • ‘Ik ben de laatste tijd heel gestresseerd en zou iemand kunnen gebruiken om er eens over te spreken. Wanneer zou een goed moment zijn voor jou?’
  • ‘Ik voel mij al even niet zo goed, heb jij de voorbije periode iets anders opgemerkt aan mij?’
  • ‘Ik voel mij de laatste tijd anders dan anders. Heb jij jezelf al eens minder goed gevoeld en dat het moeilijker was om er uit te geraken?’
  • ‘Ik voel mij al even niet goed in mijn vel. Ik weet niet goed hoe ik de dingen anders moet aanpakken, zou jij wat suggesties hebben?’
  • ‘Ik heb de laatste tijd weinig energie en zou wat meer buiten willen komen. Heb jij een idee zou om iets te doen of iets te plannen? Dat zou mij helpen om wat meer uit het huis te komen.’

Hoe kan je reageren als je niet de reactie krijgt die je had gehoopt?

  • Laat ook de andere persoon aan het woord. Vaak delen mensen ook hun eigen uitdagingen wanneer je over je eigen problemen vertelt. Het is een signaal van vertrouwen en wederzijds begrip. Wanneer je dus wilt dat je gehoord wordt, kan het zijn dat je ook zal moeten luisteren naar de andere.
  • Niet iedereen zal begrijpen wat je bedoelt of je verder kunnen helpen en dat is oké, neem dit niet persoonlijk.
  • Als het niet gelukt is, probeer dan opnieuw om in gesprek te gaan met een andere persoon. Het is niet omdat iemand niet direct op de manier reageert die je had gehoopt, dat anderen dat ook zo zullen doen.
  • Wees realistisch, iedere persoon heeft zijn eigen verantwoordelijkheden en als iemand niet zo behulpzaam is als je had gehoopt, kan dat ook een weerspiegeling zijn van hoe druk de persoon het zelf heeft momenteel.
  • Toon dat je het apprecieert dat de persoon naar je luistert ook al is het misschien niet de ondersteuning waar je naar op zoek was, het is altijd goed om respect te tonen. Deze persoon kan je misschien in de toekomst nog verder helpen.